Woensdag vond een interessant debat over 5G plaats waarvan de video opname nog terug te kijken is. Organisatoren waren een brancheorganisatie van Duitse telecomaanbieders en een Spaanse Telco. De scope van de sessie was Europees, internationaal.
Een van de “hoogtepunten” van dat debat was de bijdrage van een Accenture consultant. Het staat tussen aanhalingstekens, omdat zijn boodschap totaal niet positief was en voor de nodige reuring zorgde. Die boodschap werd onderbouwd met veel data. Logisch, want het onderdeel van Accenture waar hij voor werkt heette voorheen Umlaut, bekend van de mobiele netwerk tests.
Lege netwerken
De claim dat in 90 procent van de landen met 5G netwerken het gebruik gemiddeld 30 procent bedraagt kon hij dus met data uit de landen aantonen. De boodschap die hij daarmee overbracht was dat de uitrol van 5G helemaal niet op rolletjes loopt, maar zelfs de verkeerde kant uitgaat. De netwerken staan leeg en zo verdient niemand zijn investeringen terug.
5G – 6G
En daar bleef het niet bij. Omdat 5G netwerken vooral leeg zijn en gebaseerd op 5G zonder SA komt de uitrol van 6G in gevaar. In die bewering zitten twee boodschappen van het consultancybedrijf die voor ophef zorgden.
Het eerste deel is dat zonder succes van 5G 6G in gevaar komt. Dat is een boodschap waar de consument maar een reactie op heeft. Die haalt zijn schouder op en negeert het verhaal. Het is een push van een deel van de industrie, de aanbodzijde terwijl er niet eens vraag bestaat.
Dat die vraag niet bestaat blijkt uit de tweede boodschap. Het gros van de consumenten, maar ook bedrijven, neemt genoegen met een 4G icoontje. Als het 5G icoontje in beeld verschijnt leidt dat niet tot een beduidend positievere ervaring. Bellen blijft bellen en mobiel internet is – voor het gros – snel genoeg.
Wie kijkt naar de video opname van de avond online presentatie (helaas is die niet vertaald) en de reacties die zijn verschenen krijgt een déjà vu. Alle argumenten waarom 5G geen succes zal worden komen weer aan bod. Het aantal argumenten pro 5G is op de vingers van een hand te tellen.
Boodschap maakt geen indruk
Meerdere reacties wijzen op die onbalans. Daar is inderdaad iets heel raars aan de hand. Makers van handsets en de telco’s hebben de stap van 2G naar 3G en vervolgens naar 4G met ongekende mediacampagnes ondersteund. Dat bepaalde het succes en snelheid van adoptie. Snelheid is het enige argument dat ze gebruiken om 5G aan te prijzen en precies dat is een boodschap die geen indruk maakt.
De reactie “telco’s hebben jarenlang nep-5G verkocht, terwijl het gewoon 4G was, dus waarom zou de consument nog geloven dat 5G SA een echte verbetering is en 6G nodig ?” legt de vinger op de zere plek. Misschien was die reactie meer een “hoogtepunt” van de bijeenkomst dan de presentatie van cijfers over lege netwerken.
Hoofdpijndossier
Alleen al het feit dat een dergelijke bijeenkomst is gehouden en kon rekenen op een volle zaal bevestigt dat 5G een hoofdpijndossier wordt. Bij 3G of 4G waren dit soort sessies niet aan de orde.